Tøffe barn på vellykket Røa Bogstad Triatlon!

Triatlon er en artig idrett. Liker du å løpe og sykle, har du masse å glede deg til når det umulige (svømming) blir gjennomført. Er du (som de fleste nordmenn) ikke spesielt glad i å svømme, blir terskelen for å være med på triatlon ganske høy.

2018-08-24
Margrethe Meo

Og den blir vel ikke akkurat mindre når gradestokken beveger seg mot de blå-tallene og verden rund ser grå og slørete ut?

Da gjelder det å bite tenner sammen, og ta på strakk arm sitt hårete mål om å gjennomføre sitt aller første triatlon. Det er det som er tøft!

Tøft var det i år, og tøffe var alle de 40 ungdommene som stilte på startstreken til Røa Bogstad Triatlon onsdag 22. august.

En stor gruppe av barn i alderen 6-10 år fulgte godt med på instruksjoner fra Espen. Deretter ble det brutale møte med vann overstått og noen ga alt for treningen ,slik at både arm og knær fikk seg solide skrubbsår på veien mot mål. Maken har vi ikke sett på lenge.

11-12 åringene er en jente-dominert gruppe. Hurra! Men i går fikk jentene en overraskelse. De skulle måle seg med ingen andre enn den spanske triatlon cup lederen i Andalucia, Herman. Herman ledet nesten hele veien, men overraskelsen ble stor når vi så plutselig Simon først i mål. Vi hadde dessverre glemt å ta bort kjegler fra det tidligere løpet, slik at noen løp feil. Selv om dette først og fremst er sosialt og moro, var feil rekkefølge i mål var selvfølgelig enstor skuffelse for både Simon og Herman. Vi kan ikke annet en å beklage, og vi lover forbedring til neste gang.

R%F8aBogstadTriatlon_2018_005.png

Herman og de andre utøverne ble møtt av Filip med "ekte" gullmedalje

R%F8aBogstadTriatlon_2018_006.png

Elida i full fart på ut på 1,2 km løping

Det var stor spenning knyttet til den eldste gruppen. Her finner vi som regel en god mix av de som har aldri deltatt i triatlon tildigere og som synes det er artig å prøve noe nytt, og de godt drevne triatleter. I denne gruppen har vi også utøvere fra klubber fra andre steder i landet. På startlisten fant vi både utøver fra Mysen, Tønsberg og gutter uten klubbtilhørighet fra Bærum. Utøvere fra Tønsberg viste seg riktignok å være ski-venner fra naboklubben Heming,  som på grunn av sin sommerlig tilhørighet i Vestfold hadde meldt seg i triatlonklubben der. Det som er sikkert, at denne treningsformen gav mersmak.

R%F8aBogstadTriatlon_2018_008.png

Magnus og OI-kamerat Mikkel i fullt driv - med skoene klare på pedalene

Og mer skal det bli!

Røa Triatlon er en av pilotklubbene for Triatlonskolen, og dette arrangementet er en del av denne. Vi var så heldige at vi fikk en pakke fra Triatlonforbundet med sikkerhetsutstyr for trening, hvor både skilter og vester har allerede blitt tatt i bruk i går. Vi gleder oss å benytte de oftere i forbindelse med trening.

Vi takker for oss i år og håper vi ses igjen på Bogstad i 2019. Hold av dagen den 12 juni og 21 august neste år!