rogerroa 2015-06-10 15:43:10

Historie

Røa Allianseidrettslag (stiftet 11.november 1900) er et idrettslag beliggende på Røa helt vest i Oslo. Klubben har langrenn, fotball, bandy, trim, triathlon, sykling og allidrett på programmet. Innenfor vinteridrett er Olav Hansson («stilhopperen fra Røa») og skiløperen Martin Johnsrud Sundby Røa ILs mest kjente navn. Dynamite Girls er Røas damelag i fotball, som har vært i norgestoppen siden opprykket til Toppserien i 2000.

Historie

Røa IL ble dannet som Røed Sportsforening den 11. november 1900. Det var i utgangspunktet en blandning mellom en sosial forening og en ski- og skytterforening. Dette ble reflektert i klubbens våpenskjold, som er likt dagens, bare med den norske løve i stedet for solen. Det ble brukt mye tid til å skaffe et eget tilholdssted, og i 1925 fikk klubben sitt første klubbhus. Området, som også inkluderte en bane, ble kalt Plassen, og det heter det fortsatt. Røa fikk sin egen hoppbakke, Nordre Husebybakke, også kalt Røabakken, og daværende kronprins Olav var ofte å finne i bakken.

I 1918 ble det første forballaget dannet, og i 1929 ble Røed Sportsforening meldt inn i Arbeidernes Idrettsforbund (AIF). På tross av diskusjonene, både innen klubben, og i lokalmiljøet, forble Røed Sportsforening medlem av AIF fram til 1945, da foreningen ble oppløst og erstattet av Norges Idrettsforbund. På 1930-tallet utvidet laget med flere idretter, som boksing, bryting og turn. Draktene ble blå med gule og hvite striper, og like for menn og damer. Emblemet ble til slik det er i dag, og i 1937 ble navnet skiftet til Røa Sportsforening. Under krigen boikottet Røa offisielle idrettsarrangement, og arrangerte heller egne illegale arrangement.

I 1945 ble Røa medlem av Norges Idrettsforbund og forandret navn til Røa Idrettslag. Året etter ble klubbhuset utvidet, og i 1952 fikk Røa IL egen kino. Kinoen ble en viktig inntektskilde, bortsett fra midten av 60-tallet, fram til kinoen brant ned i 1981. I 1957 søkte klubben om gressbane og lysanlegg, og de kom i 1962 (lysanlegget) og 1964 (gressbanen). I 1999 ble gressbanen erstattet av en kunstgressbane.

Idrettsmessig skjedde det mange forandringer i etterkrigstiden. Skyting forsvant etter andre verdenskrig. Flere idretter ble forsøkt med vekslende hell deriblant håndball og orientering. Turn har holdt seg ved like, og bandy ble den dominerende idretten på Røa fra 1975, da laget rykket opp i Eliteserien. Røa rykket ned til 1. divisjon etter sesongen 2000/2001, og har holdt seg der. Laget kom til kvalifiseringen til Eliteserien i 2006/2007-sesongen, men ble sist i gruppen, som forøvrig besto av Sarpsborg, Hamar og Høvik. Samme år som laget rykket ned til første divisjon, debuterte kvinnefotballaget, kalt "Dynamite Girls" opp, og har siden vært klubbens flaggskip.

Fotball i Røa

Røas overlegent mest suksessfulle lag er kvinnelaget, og herrelaget har kommet noe i bakgrunnen. Herrelaget har i den siste tiden befunnet seg i nedre del av 3. divisjon fra 1999, med unntak av 2000-2001 og 2013 da laget var i 4. divisjon.

I 2009 hadde Røa en stor vårsesong der de kom seg til NM og slo Manglerud/Star Toppfotball i 1. runde og deretter møtte de FC Lyn Oslo i 2. runde.

Røa Unified

Røa Unified er et 7-er fotballag med utviklingshemmede fra Osloregionen. Laget har vært med i Special Olympics i Shanghai i 2007.

Røa «Dynamite Girls»

Røas kvinnefotballag er den største bidragsyter til Røas premieskap. Laget, som i Toppserien til nå har vært Oslo Vests eneste representant, er det beste Oslo-fotballaget i antall triumfer, sammen med Lyn (herrer). Røa har også hatt flere spillere på det norske kvinnelandslaget i fotball.

«Røa Dynamite Girls», egentlig Røa ILs kvinnefotballag, er et fotballag fra Oslo som tilhører Toppserien, den øverste divisjonen i fotball for kvinner. Røa har tilhørt den øverste divisjonen uavbrutt siden debutsesongen i 2001. Kvinnefotballdelen er skilt ut i en egen del, kalt Røa Fotball Elite.

Røa er en av Norges beste kvinnelige fotballklubber med fem seire i Toppserien og fem i cupen. Røa er det mest meritterte fotballaget for kvinner fra Oslo. Røa er det tredje mest dekorerte laget i NM-sammenheng fra Oslo uansett kjønn, bak Lyn og Skeid, og det mest dekorerte om man regner cupen fra 1963, da hele Norge deltok i cupen for herrer.

Røa har hatt en rekke landslagsspillere på laget siden 2003, inkludert Caroline Knutsen, Marie Knutsen, Lene Mykjåland, Guro Knutsen Mienna, Elise Thorsnes, Kristine Edner Wæhler, Siri Nordby, Marit Fiane Christensen, Hedda Strand Gardsjord, Silje Vesterbekkmo og Emilie Haavi.

Kilde: redigert fra Wikipeida

På wikipedia er en del av historien skrevet: no.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8a_IL