Ola Loe 2015-12-14 14:36:22

Ansvarsroller i Røa IL Fotball:

Alle lag som er tilknyttet klubben og påmeldt til seriespill og cuper, skal stille med følgende ansvarspersoner:

Årgangsansvarlig:

Koordinere årgang/klubb. Har ansvaret for tilrettelegging, kommunisere behov for treningstider, og påse at alle rollene rundt lagene dekkes. Er klubbens talerør mot lagene, og dermed den viktigste informasjonsformidler til riktige personer. Årgangsansvarlig har ansvaret for at alle som har verv rundt lagene (med et tillitsforhold til barn under 18 år) står på rollelisten. Administrasjonen følger opp at disse har gyldig politiattest. Årgangsansvarlig er en administrativ rolle, med fokus på kommunikasjon til årgangen, med Røa ILs øvrige idretter og med klubben.

Krever ikke fotballkunnskap

Lagledere:

1. Ha skriftlig oversikt over lagets spillere, deres fødselsdato, telefonnummer og adresser. Sørge for at disse opplysningene er oppdatert på weben.
  2. Være kontaktperson i FIKS, og være videreformidler av informasjon fra klubben innad i eget lag.
  3. Ha skriftlig oversikt over antall spilte kamper for hver enkelt spiller, dette gjøres enklest ved bruk av excel (eller FIKS for ungdommer).
  4. Organisere påmelding til eventuelle cuper.
  5. Jobbe for et godt miljø rundt laget. Gå foran som et godt eksempel både når det gjelder oppførsel og språkbruk.
  6. Ha vandelsattest fra politiet. Den må fornyes hvert 3. år.

Krever ikke fotballkunnskap

Trenere:

1. Overordnet sportslig ansvar for laget.
  2. Planlegge og gjennomføre lagets treninger.
  3. Veilede spillerne, både som kollektiv og individuelt.
  4. Ta ut laget til kamp, lede laget i kamp, styre innbytter og disposisjoner under kamp.
  5. Ha løpende kontakt og god dialog med trenere på andre lag for å sikre god ivaretakelse av spillere som deltar på tvers av lag og kull. Ha et øye med totalbelastningen spillerne utsettes for.
  6. Bidra konstruktivt i klubbens trenerforum.
  7. Jobbe for et godt miljø rundt laget. Gå foran som et godt eksempel både når det gjelder oppførsel og språkbruk.
  8. Ha vandelsattest fra politiet. Den må fornyes hvert 3. år.

Vi oppmuntrer alle lag til å etablere et større trenerteam, slik at vi har høyest mulig trenertetthet (få spillere per trener). Én av disse må bære hovedansvaret. Røa IL oppmuntrer også alle trenere til å ta relevante kurs, hvor fotballgruppa betaler kostnadene. Ta kontakt med ola@roail.no dersom du ønsker informasjon.

Krever fotballkunnskap.

Kamp- og dommeransvarlig:

Skal kontakte motstander og dommere før hjemmekamper, for å bekrefte tid og sted for kamp. Skal også sørge for å ta imot motstandere og dommere på en fin måte og gi de tilgang til garderober dersom det er ønsket. Har ansvar for at baner er merket opp og at mål er på plass til hjemmekamper, og organiserer kjøring til bortekamper.

Skal skaffe dommere til hjemmekamper (se klubbdommerliste i barnefotball). Be alltid om bekreftelse noen dager før kamp! Signerer dommerkortet, og sørger for at det overleveres til administrasjonen som betaler dommerregningene. Legg utfylte dommerkort i postkassen utenfor hovedinngangen til klubbhuset.

OBS: Alle dommerregninger skal utbetales over nettbank. Dommerne må på dommerkortene påføre alt av skatteopplysninger. Utbetaling til dommerne må overføres fra klubbkontoret senest 7 dager etter gjennomført kamp.

Kommunikasjonsansvarlig:

Sørge for at lag og årskull har gode informasjons- og kommunikasjonskanaler. Skrive og sende referater fra cuper, kamper og reiser til administrasjonen, slik at vi får lagt ut på nettsidene våre.

Sosialminister:

Ansvarlig for å legge gode sosiale rammer rundt det laget foretar seg i treninger, kamper og cuper. Skal komme opp med aktiviteter som bidrar til å skape bedre kultur, lagmoral og samhold – for ikke å si vennskap!

Hvert lag skal ha minimum 2 sosiale aktiviteter i løpet av året – én på våren og én på høsten. Dette trenger ikke å være lange turer og kostbare utflukter, men én eller annen aktivitet som sørger for at laget er samlet over et lengre tidsrom.

Utstyrs- og dugnadsansvarlig:

Anskaffe drakter og annet nødvendig utstyr(baller/vester/kjegler) fra utstyrsansvarlig. Dette skaffes ved å kontakte katarina.liptakova@roail.no, som er utstyrsansvarlig i administrasjonen.

Utstyrsansvarlig får beskjed om når draktene til lagene kan hentes på klubbhuset, og skal ha skriftlig oversikt over hvilke størrelser og draktnummer hver spiller har.

Koordinere og delegere dugnadsoppgaver som laget får tildelt, og lede disse rent praktisk.

MTOTFLS
16171819202122