Dana-cup 2017

Røa deltok med 5 lag på Dana-cup i år: to lag i J13-klassen, to lag i G13-klassen og ett lag i J15. I denne saken er det noen bilder og kort referat fra alle lagene.

2017-07-27
olaroa

Mer enn 65 spillere fra Røa IL deltok i Dana Cup i år. Det var to G13, to J13 og ett J15-lag som deltok. Alle spillerne, med en hel del foreldre og søsken, bodde på samme sted. Her har det vært treningsfelt for fotball, minigolf, bowling, et lite badeland osv., samt 'Vesterhavet' som nærmeste nabo.

Røas G13 hadde søndag treningskamp mot Borre sine J14-lag, som stilte med åtte kretslagsspillere og to landslagsspillere. Borre-jentene var raske, sterke og teknisk gode, men begge Røas lag vant sine kamper, den ene riktignok etter en vennligsinnet straffekonkurranse.

Mandag morgen spilte G13 og J15 mot lag fra Buchholzer fra Tyskland, mens J13 spilte mot Lommedalen. J15s kamp var jevn og endte målløs. Røa G13-lagene er jevne, mens Buchholzers to lag var ujevnt fordelt. De tyske guttelagene viste seg å være mer ujevnt fordelt enn forventet, og mens det ene Røa-laget vant sin treningskamp, gikk det andre på et stort nederlag. J13 hadde en god opplevelse mot Lommedalen og vant.

Etter treningskampene var det tid for Dana Cup:
Røa J15 mistet gruppeseieren på målforskjell. I Røas kamp mot gruppevinneren, utlignet gruppevinneren i siste spilleminutt. Det var derfor litt ekstra surt at gruppeseieren glapp! Som gruppetoer ventet tøff motstand i a-sluttspillets 16. dels finale. Motstander var ingen ringere enn jentene fra Viking som vant Dana Cup i fjor! Røas jenter kjempet heroisk og godt gjennom hele kampen. Det ble som ventet en forsvarskamp, hvor Viking vant 4-0 i hver omgang. Røas jenter kan være stolte av en imponerende innsats og gode resultater i årets Dana Cup, og ønsker Vikings jenter lykke til mot et mulig nytt Dana Cup trofé!

Røa G13 sine to lag åpnet Dana Cup med tøff motstand fra Kosovo. Kampene var nokså jevne, men spillerne fra Kosovo skåret dessverre mest!  Begge lagene hadde deretter en uavgjort og ett tap, noe som gjorde dem til henholdsvis gruppefirer og gruppetreer.  Det ene laget vant sin 32 -dels finale mot Sternchanze fra Tyskland etter straffespark og etter at Sternchanze skåret to mål på overtid! Ekstra deilig å vinne straffekonkurranse da! Begge guttelagene spilte 16. dels finale torsdag ettermiddag, mot hhv. Fana og Lillestrøm. Røas G13 lag som møtte Fana i sluttspillet leverte sin beste kamp i turneringen. På stillingen 1-1 fem minutter før slutt, ble Sigurd Wasenden spilt vakkert gjennom og var alene med keeper idet han (iflg røapublikumet som var tilstede) feilaktig ble avblåst for offside. Fana skåret i neste angrep og i Røas forsøk på utligning, ble det enda en skåring for Fana og exit for Røas gutter. Røas andre G13-lag slo Lillestrøm 3-2 i en spennende sluttspillkamp, og møter Voss i 1/8 finale fredag kl 10:00. Iflg tidligere resultater i cupen, var dessverre Voss favoritt og vant kampen 5-1. Røa-gutta skal ha all honnør for innsatsen de legger ned!

J13-lagene var som guttelagene jevnt fordelt. Røa 1 startet sitt gruppespill mot Honolulu Bulls SC, og som forventet kom de ikke helt fra Hawaii uten mål om å vinne turneringen. En brå start for jentene som tapte 5-0, men klarte å reise seg i de to neste kampene. Mot Sandnes Ulf 2 og Bagterp IF vant de henholdsvis 3-0 og 2-0, og var dermed klare for a-sluttspill. Røa 2 møtte britisk motstand i første kamp, og klarte å sikre seg uavgjort – en god start. Neste kamp mot Forus og Gausel IL vant Røa 2-0, før de tapte 2-1 i siste kamp mot Søreide. Resultater i andre kamper gjorde at dette laget også kvalifiserte seg til a-sluttspill –dermed var det to J13-lag i a-sluttspillet på Dana-cup i 2017. I åttendelsfinalene møtte de begge norsk motstand i form av Viking og Gjøvik-Lyn. Begge lag fikk det tøft og tapte 4-0 i hver sin kamp, men er veldig fornøyde med prestasjoner og opplevelser i Dana-cup.

Utenfor banen har familie og søsken vært supportere. Spillere og deres familie har hatt felles piknik i solnedgang på stranda og kost seg med ulike aktiviteter på Skallerup hvor de bodde. Torsdag kveld var det velfortjent Dana Cup-disko for J15 på Dana, mens G13 og J13 samlet seg på Skallerup for å spille bowling!

Takk til lagledere og trenere på Dana-cup for flott referat og god kampledelse! Vi håper alle lagene har hatt en fantastisk fotballuke, og sparker i gang en ny fotballuke på søndag. Da er det Norway-cup i Oslo, hvor Røa deltar med lag i klassene J19, G16, G14, J14, G12 og Unified. Vi sees på sletta!