J19 på Hadelandscup 30.oktober

Neste års J19-spillere deltok i Hadelandsturneringen denne helgen. Der fikk de spilt gode kamper, og kunne med litt mer hell ha spilt seg til en finaleplass.

2016-11-02
olaroa

I helgen var det jentecup på Hadeland - vi stilte lag i J16-klassen og grytidlig søndag morgen bar det av sted i tettpakkede biler. Trener Bjørn Erik hadde innprentet at det viktigste i sminkebagen er en god natts søvn - og det hadde jentene tydeligvis tatt på alvor. Det ble en overraskende livlig tur og det var kampklare og ivrige jenter som veltet ut av bilene i minusgradene på Gran Idrettspark.

Første motstander var Fart IL - og hvem som enn kom på navnet spilte i hvert fall ikke i forsvarsrekken deres. Det klarte vi ikke helt å utnytte, selv om vi spilte oss gjennom flere ganger med gode løp fra Lea og Amanda. Til slutt var det bare en kunstredning på streken fra Fart som hindret en velfortjent seier og det blir 0-0.

Neste ut er Høvik. Dette er en Bærumsklubb som driver godt på jentesiden, så det var grunn til å vente tøff motstand - og det fikk vi. De klarer spille bak forsvaret vårt noen ganger, men forsvarssjef Klara holder stand og lille-Messi Hedvig viser at det går an å være artist og allikevel jobbe knallhardt defensivt. Vi får kontroll på kampen og selv om vi også skaper nok til å kunne ta hjem seieren får vi si oss fornøyd med en ny 0-0.

Siste kamp i gruppespill er Hønefoss BK. De ble kretsmester i Buskerud i år og da er det på ny grunn til å vente tøff motstand. En restitusjon med i overkant raske karbohydrater har tydeligvis gjort underverker og vi flyr ut av startblokkene. Silje har tiårets langskudd som dessverre matches av tiårets rekkevidde hos keeperen deres. Like etterpå slår Tora en av sine knallharde cornere, Mina er frempå og setter den i stolpen før en påpasselig Mathilde banker inn returen. 1-0! Vi skaper flere gode sjanser uten å punktere kampen - og når Hønefoss ikke tar vare på vår ene glipp og bommer på åpent mål fra fem meter noterer vi oss for en aldri så liten skalp! En liten, men dedikert foreldregruppe kan storme banen og feire avansement.

I kvartfinalen møter vi et knallsterkt Lillestrøm. Kampen starter tøft, men selv om de går opp til 2-0 etter ti minutter og vi får vår eneste keeper skadet - så skal jentene ha massiv skryt for å kjempe seg inn i kampen. Tora tar over keeperplassen, vi pakker defensivt og får også noen overganger vi ikke utnytter skikkelig. Det ender 0-2 og vi er klare for hjemreise etter en fin cupopplevelelse.

Mens våre jenter legger inn en velfortjent powernap i baksetet spiller nevnte Hønefoss seg faktisk helt frem til finale der Lillestrøm slår dem 4-0. Det viser at man med litt mer hell og bredere tropp kunne nådd finalen i denne turneringen. Alt i alt så fikk vi spilt tette og jevne kamper mot god motstand, og vi fikk vist frem hvor mye som bor i denne gjengen også når det blir tøft og tett.

Bra jobbet, jenter!

MTOTFLS