Kampreferat Valdres-Røa

Bedre sent enn aldri! Vår levende legende Steffan Krydsby har vært på ferie, men etter sin hjemkost har han fått satt sine ord på herrelagets bortetur til serieleder Valdres.

2015-06-16
Ulrik Rygg

10.30 startet vår ferd mot Vallers eller Valdres på skriftspråket!

Etter ett lite spillermøte der vi avtaler å møtes på Veikroa sånn ca halveis setter vi oss i alt fra mamma og pappas biler til Ørjan sin nyinnkjøpte Suzuki Grand Vitara.

Vi ankommer Blåbærmyra til en bane klemt mellom en del fjell. Etter en peptalk fra vår alltid språkmektige nordlending Sami (treneren) hvor gutta gjør seg klare til match mot serielederen, går vi ut til noe dansbænd musikk for å psyke oss ut.

Røa er mer vant til trance og boybandmusikk så om det er grunnen til de mange pasningsfeilene som kom i 1.omg kan vi bare spekulere i!

Første omgang sparkes i gang og gutta er på fra start. Vi har ett spillemessig overtak på Valdres og Birger er ett stort uromoment på topp for oss.

Men vi mister mye unødvendig ball i farlige områder som gjør at Valdres får en del farlige overganger, noe som de tilslutt får utnyttet i det 24.minutt da deres store spiss kommer seg løs på 11 meter og klinker ballen i kunstgresset og inn i nettet bak en sjanseløs Ulrik.

Vi fortsetter presset, men får ikke omsatt det i mål. Etter en liten pause på Blåbærmyra kommer gutta ut på banen med hodet høyt hevet og klar over at dette Valdreslaget kan vi slå.

Feilpasningene fra 1.omg er desverre ikke helt borte, men har blitt bedre. Så skjer det som ikke skal skje: Vi mister ballen på siste tredjedelen og de klinker den opp til sin venstrekant og der blir vi stående som kjegler og kantspilleren trekker seg inn og setter den tilbake fra den veien han kom og Ulrik slenger seg så lang han er, men den sniker seg inn ved stolperota.

2-0 til Valdres som kan kalles tidenes kalddusj etter spill og sjanser sett over to omganger. Røa er jammen meg ikke laget som gir opp og vår kloke trener gjør ett taktisk grep i verdensklasse og tar ut Mathias Ebbesen som var sliten etter den lange bilturen der han kun hadde en cd (Hits for Kids 3) og 60 min på banen. Inn kommer Jakob Schei som kommer inn på midten og setter preg på kampen med en gang med gode pasninger og gode løp.

Ti minutter etter Jakob kom inn setter Birger ballen endelig bak Valdres utrolig lange keeper etter å ha rundet han og satt ballen i det åpne målet. Assist på en heading fra Stig.

I det 82 min kommer Nikko Jensen inn og han kommer inn med masse overskudd, kamplyst og seiersmak i kjeften!

Det spilles flott og fin fotball av oss og bare noen minutter etter Nikko har kommet inn blir Birger spilt alene med keeper og setter den på keeperen, men der kommer jammen meg Andreas Larsson på returen og setter den i det åpne målet.

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, så utrolig fortjent... MEN, etter flere sekunder(føltes som minutter) så drar plutselig linjemannen opp flagget og avvinker for offside.. Håpløst, skandale, bittert, utrolig, feil osv. Linjemann på 15 år ble vel ivrig på å vise seg frem for gutta i bygda si da  og hjelpe de til seier over byggutta (Det siste her er bare spekulasjoner og litt sinne for det annulerte målet).

86.min spilt og Stig kommer seg løs på kanten og klinker den inn i feltet hvor vår unge helt Jakob Schei har dratt seg løs på bakre stang og setter den i mål.  ENDELIG! Gleden over at vi fikk den kan ikke beskrives, det må oppleves!

Utenom målet til Valdres har de såvidt vært over midten i 2.omg. De klinka bare ballen ut av forsvar og vi presset på, men det ble bare 2-2.  Noe vi i Røa ikke er fornøyd med, men vi tar de poengene vi får da vi må jage utligning etter at de ledet 2-0.

Vi takker Valdres for flott vertskap og kampen.

Dette er skrevet litt på en objektiv og litt Røaøyne måte.

Steffan Krydsby

Sjekk ut Valdres Fks facebook side for bilder og videor fra kampen: