Fra mandag 27. april får alle lag i Røa som overholder smittevernsreglene gjennomføre organisert fotballtrening

Kjære Røa medlemmer!
VI SLIPPER OPP FOR TRENING FOR DE SISTE FOTBALLAGENE FRA MANDAG 27. APRIL.
Røa IL har vedtatt å åpne opp for organisert idrett. Det er i fotballgruppa dette er mest aktuelt nå, så denne informasjonen gjelder fotballaktivitet. All organisert aktivitet i regi av alle våre idretter skal selvfølgelig følge alle respektive retningslinjer. All aktivitet i regi av klubben skal skje innenfor smittevernreglementet fra FHI, og anbefalingene fra NIF og NFF. Det aller viktigste er at ingen skal bli smittet gjennom aktivitet i Røa ILs regi, og da er smittevern hovedfokus i planlegging av aktivitet.
2020-04-14
per-ivar@roail.no
Kjære Røa medlemmer!
DENNE UKA ÅPNER VI FOR 13-ÅRSLAGENE OG ELDRE, FØR VI I NESTE UKE VURDERER Å SLIPPE OPP FOR BARNEFOTBALLEN.
Røa IL har vedtatt å åpne opp for organisert idrett. Det er i fotballgruppa det er mest aktuelt nå, og denne informasjonen gjelder fotballaktivitet, men organisert aktivitet i regi av alle våre idretter skal selvfølgelig følge alle gitte retningslinjer.

Fotballtreningene må planlegges nøye for at aktivitet skal kunne gjennomføres og følgende regler skal alltid følges:
1) Alltid to meters avstand eller mer, både innad i gruppen og til eventuelle andre grupper. Det gjelder også ved oppmøte og inndeling av grupper. Det er fint om barna sendes på trening «i passe tid» før treningen starter, og får beskjed om å reise hjem etterpå – slik unngår vi store menneskeansamlinger på Røabanen.
2) Det er ikke tillatt med aktiviteter hvor spillerne kjemper om ballen eller på annen måte er i fysisk nærkontakt med hverandre. Treningene vil bestå av fysisk trening, teknisk trening med ball og enkle skuddøvelser uten keeper.
3) Husk at ballen er en potensiell smittekilde og må rengjøres med såpe før og etter bruk. (Vi kommer tilbake med mer informasjon om dette punktet.)
4) Ikke ta på ballen med hendene.
5) Unngå heading.
6) Kjegler og annet utstyr bør håndteres av en og samme person gjennom hele aktiviteten.
7) Inntil videre skal keeper ikke benyttes på Røas treninger.
8) Det skal være maksimalt 5 stk per treningsgruppe, inkludert en voksen/trener.
9) Det skal altså være en voksen pr. fire utøvere på hver trening. Dette betyr at x antall foreldre må stille på hver trening for å bistå trener i at smittevernregler overholdes.
10) Felles garderober skal ikke benyttes. Klubbhus/toaletter er stengt. Dette betyr at alle må gå på do hjemme før de kommer på trening, og ha med vann hjemmefra.

På en 11-bane skal det maksimalt være 10 soner, dvs maksimalt 40 spillere og 10 trenere/voksne på banen. På Lille kunstgress skal det maksimalt være 20 spillere og 5 trenere/voksne.
Husk gode hygienerutiner i forbindelse med aktiviteten. Det er fint om laget har med Antibac og rutiner for grundig vask av hender, før og etter aktiviteten. Lagledelse må selv sørge for å ha med dette og at dette gjøres.
Noen eksempler på øvelser som kan gjennomføres, finner dere her: https://www.fotball.no/barn-og-ungdom/2020/her-er-klubbenes-favorittovelser/
På Røa ILs nettsider finner dere treningstider som er tildelt deres lag. Justeringer vil nok komme.
De lagene som ønsker å starte treninger må bekrefte dette til post@roail.no snarest. E-posten dere sender bekrefter treningstiden, og at reglene for aktivitet er lest og forstått.
Det er opp til hvert lag å bestemme om de ønsker å starte organisert trening nå. Med dette åpner Røa IL for muligheten, innenfor gitte rammer.
Etter hvert som retningslinjer fra myndighetene endrer seg vil Røa IL justere rammene for aktivitet. Dette vil vi holde dere orientert om.

Gjeldende retningslinjer følger under:
a) Idrettslaget må følge anbefalingene fra offentlige myndigheter
b) Idrettslag som tilrettelegger for aktivitet skal holde seg oppdatert på relevante anbefalinger fra offentlige helsemyndigheter, NIF og særforbund og tilrettelegge aktiviteten i samsvar med dette.
c) Det skal ikke utøves idrettsaktivitet med mindre man er helt trygg på at aktiviteten ikke bidrar til økt smitterisiko og den kan utøves i samsvar med helsemyndighetenes anbefalinger. I motsatt fall, skal aktiviteten umiddelbart avbrytes.

Personer som ikke får delta i eller fysisk tilrettelegge for aktiviteter:
1) Personer som er smittet av korona, sitter i karantene eller som har symptomer på luftveisinfeksjon, som feber, sår hals, rennende nese, hoste eller nedsatt allmenntilstand.
2) Personer som ikke følger de instruksjoner idrettslaget gir for utøvelse av aktiviteten.

Ved tilrettelegging og utøvelse av aktivitet gjelder følgende:
a) Det må sikres at deltakerne til enhver tid holder minst 2 meters avstand, og det ikke er mer enn 5 personer som deltar i en gruppe.
b) Aktivitet med fysisk nærkontakt er ikke tillatt.
c) Ved aktiviteter for barn og unge, skal det være en voksenperson til stede som kan sørge for at aktiviteten utøves i samsvar med anbefalinger fra offentlige helsemyndigheter.
c) Det skal ikke brukes fellesgarderober/fellesdusjer.
d) Deltakerne skal ikke dele utstyr der det er nødvendig med håndkontakt med utstyret (f.eks. baller eller treningsmanualer). Herunder er det viktig at særforbundene gjør grundige vurderinger om hvordan dette kan løses og håndheves.
e) Det skal være gode hygienerutiner i forbindelse med aktiviteten, f.eks. god tilgang på Antibac og rutiner for grundig vask av hender, klær og idrettsutstyr før og etter aktiviteten.
f) Aktiviteten bør utøves på en forsiktig og skånsom måte for å unngå skader.
g) Deltakerne bør oppfordres til å benytte alternativer til kollektivtransport i forbindelse med reise til og fra idrettsaktiviteten.

For spørsmål, ta kontakt med Roger, roger@roail.no, 92615431 eller Per-Ivar, per-ivar@roail.no, 900 60 941

For Fotballstyret
Roger Bjørn Haugen