Vi tar nå helt nødvendige grep for å redde Røa IL!

Koronavirus-epidemien rammer dessverre Røa IL hardt. Det er ingen vei utenom å ta helt nødvendige grep, og - i likhet med så mange andre klubber og bedrifter - er permitteringer ett av dem.

Styret og administrasjonen har jobbet med å finne gode tiltak, og vi håper virkelig at grepene som tas vil redde idrettslaget vårt. TRYKK PÅ "LES MER"-KNAPPEN

2020-03-23
per-ivar@roail.no

Til våre medlemmer og samarbeidspartnere og alle andre Røa-venner!

Koronavirus-epidemien rammer dessverre også Røa IL veldig hardt, og det er ingen vei utenom å ta anbefalte og helt nødvendige grep.

Styret har derfor jobbet med å finne gode tiltak og vi håper virkelig at grepene som tas vil redde idrettslaget vårt.

Hovedstyret og administrasjonen har siden den 12. mars jobbet nesten døgnet rundt med å kartlegge situasjonen for å få det best mulige beslutningsgrunnlaget i forhold til situasjonen i Røa IL.

Alt vi har gjort er med utgangspunkt i det vi pr i dag kjenner til, og usikkerheten er stor. Situasjonen er fortsatt uoversiktlig. Vi vet ikke hvor lenge Røa IL må holdes stengt, eller hvordan og når aktivitetene kan starte opp igjen. Vi vet ikke hvordan krisepakken fra Stortinget vil hjelpe oss, eller hvor mye av midlene til idretten som Norges Idrettsforbund mottar, vil bli sendt i vår retning.

Påvirkningen som Koronaviruspandemien har på Røa IL sin økonomi og drift er således formidabel, både på kort og lang sikt.  Vi har i arbeidet «snudd hver eneste stein» flere ganger for at vi skal gjøre de riktige og beste valgene for Røa IL, våre ansatte, våre medlemmer og våre samarbeidspartnere. Vårt utgangspunkt er å kunne drifte på et helt nødvendig minimum fremover.

Vi startet derfor med å gjennomføre en situasjons- og risikoanalyse. Hensikten var å finne informasjon og iverksette tiltak for å sikre både kortsiktig og langsiktig aktivitet. Det er gjennom hele kartleggingen lagt stor vekt på å gjennomføre alle prosesser ryddig i forhold til informasjon og tilhørende beslutninger.

Det er i første omgang fokusert på følgende elementer – våre ansatte, våre finansielle forpliktelser og våre løpende kostnader.

Ø  Vi skal ivareta og gjøre de riktige tingene ovenfor våre ansatte. Det er derfor gjort en grundig vurdering av alle ansattes oppgaver i forhold til fremtidige inntekter og utgifter.

o      Dette betyr, siden klubben ikke kan drive organisert idrett og fordi alle arenaer er stengt, at alle ansatte på sport permitteres 90 % -100 % fra sine stillinger. Vi permitterer også deler av administrasjonen i ulike brøker. Situasjonen vurderes kontinuerlig og vi kan ikke utelukke ytterligere permitteringer.

o      De som er berørte av permitteringer ble muntlig informert lørdag 21. mars og skriftlig søndag 22. mars. Vi er takknemlige for en ansatt-gruppe som viser positivitet og pågangsmot i en vanskelig situasjon.

o       Daglig leder Roger Haugen og Markedsansvarlig Per-Ivar Stokkmo er tilgjengelige den nærmeste tiden. De skal ha fokus på å lede og koordinere de aktivitetene vi har igjen, følge opp sine permitterte kolleger og kommunisere med omverdenen. I tillegg vil vår regnskapsfører ivareta sine oppgaver på deltid.

Ø      Vi må forbedre vår finansielle situasjon og har kontaktet banken. Vårt ønske er å fryse avdragene på våre lån.

Ø      Vi har vurdert det totale kostnadsbildet og gått gjennom alle løpende avtaler og forpliktelser for å kunne ta riktige grep der det har vært nødvendig og naturlig.

Ø      Vi har også under Per-Ivar sin ledelse etablert en gruppe som skal arbeide med å finne løsninger for å øke inntektene – sportslig, og fra næringslivet. Vi setter i den forbindelse stor pris på engasjement og ideer fra dere som er medlemmer og samarbeidspartnere. Kontakt derfor gjerne Per-Ivar for en prat (900 60 941 eller per-ivar@roail.no).

Vi har parallelt med dette, delt ideer til egentrening og øvelser til våre utøvere, og kommunisert med dem så godt vi har kunnet gitt at ingen møtes fysisk. Dette vil vi fortsette med, og håper utøvere og foreldre finner glede og motivasjon i nye øvelser og utfordringer som deles digitalt.

Med de grepene vi nå iverksetter er målet at Røa IL skal komme sterkt tilbake. Vi må ikke glemme at dette mest sannsynlig dreier seg om en kort periode, og vi kommer til å lande dette på en god måte for hele Røa IL. Vi må se fremover! Det er lys i tunellen!!

Hovedstyret og administrasjonen krysser fingrene for at vi kan fylle arenaene med idrettsglade Røa-medlemmer og dyktige trenere om kort tid. Vi setter stor pris på all støtte, forståelse og omsorg som medlemmene, de frivillige og våre samarbeidspartnere viser oss. Det trenger vi, og det gir oss alle en motivasjon til å stå på ennå hardere for dere også fremover.